דעותכלכלהכתבה ראשיתנשיםקהילה

נשיות וקריירה – מאז ועד היום

נשים וקריירה – ההיסטוריה

ההיסטוריה מוכיחה לנו פעם אחר פעם כי הערך החברתי והכלכלי של מקצועות "נשיים" הולך ויורד עם השנים. דוגמאות מוכרות לכך הן מקצועות כמו הוראה, עבודה סוציאלית וסיעוד אשר כיום ידוע כי אינם נחשבים כמקצועות יוקרתיים והתגמול עליהם נמוך בצורה מחפירה. רבים אינם יודעים, אך  בעבר מקצועות אלו היו נחלתם של גברים ונחשבו כמקצועות מבוקשים, בעלי סטנדרט גבוה, וכן, גם תגמול ראוי כתמורה להם. אז מה השתנה, ומדוע הערך והשכר של מקצועות אלו ירד באופן משמעותי מאז שיותר ויותר נשים התחילו לעבוד בהם? האם כאשר יותר ויותר נשים יתחילו לפנות אל מקצועות נוספים הערך שלהם ירד בהתאם?

כיום נראה כי אין תשובה חד משמעית לשאלה, אך מגמת השינוי ברורה, ולא לטובה.

נשים והסללה מקצועית

אף על פי שכולם מדברים על הבדלי השכר בין גברים לנשים, הבדלי ציפיות השכר, כמה מעט נשים יש בהייטק וכמה נשים בכירות יש באיזה חברה מובילה, בפועל בשנים האחרונות חל שינוי משמעותי בכל הנוגע לתפיסה הקרייריסטית של נשים. ההסללה למקצועות נשיים, הרחק מהמקצועות הטכנולוגיים היא עודנה קיימת אך היא דועכת לאיטה, ויותר ויותר נשים פונות לעבוד בתעשיית ההייטק הרווחית ומצליחות לאזן בין הורות ואימהות לקריירה מצליחה. על אף חוסר האיזון הברור בין נשים וגברים בתפקידים כמו תכנות, ניהול מוצר ותפקידי ניהול בכירים, המצב דינמי ומשתנה, ותפקידים טכנולוגיים רבים מאוישים על ידי נשים. גם בתפקידים בכירים ניתן למצוא יותר נשים, כמו בהנהלת חברת פייסבוק בישראל למשל ועוד.

נשים וכסף

הסטטיסטיקה אמנם מראה באופן חד משמעי את הבדלי השכר בין נשים וגברים בתעשיות השונות, אך היא איננה מציגה את הסיבות להפרש. אחת הסיבות אשר הוכחה כמשמעותית ומשפיעה על הבדלי השכר, היא פשוט העובדה שנשים מבקשות פחות, והן פעמים רבות מהססות לתמחר את עבודתן בסכומים גבוהים כפי שעמיתיהן הגברים עושים מבלי לחשוש. כמו כן, ידוע כי לנשים פעמים רבות קשה הרבה יותר לדרוש העלאה בשכר ושיפור תנאי עבודה, מתוך החשש שהן יראו חמדניות ותאבות בצע. הפקפוק העצמי והשאלה "האם אני שווה את מה שאני רוצה לבקש" מונעת מנשים רבות לדרוש את שמגיע להן, מה שכמובן מאמיר את פערי ההשתכרות.

קהילת נשים כלכלית

על מנת להתמודד עם קשיים אלו, אשר כל אישה בשלב זה או אחר בחייה נתקלה בהם, תמיכה וערבות הדדית מהווים את אחד הפתרונות המוצלחים ביותר.  בשנים האחרונות נפתחו יותר ויותר קהילות אינטרנטיות ברשתות החברתיות במיועדות לנשים בנושאי כלכלה ותעסוקה. בין הקבוצות הבולטות ניתן למצוא את קבוצת הפייסבוק "עוברות ושוות" אשר מציעה למשתתפותיה מקום בטוח ופרטי לשאול שאלות פיננסית ולקבל תשובות רציניות ומועילות, בלי שיפוטיות וזלזול. קבוצה מובילה נוספת היא "נשים בהייטק" אשר מספקת תמיכה ועזרה, כמו גם נטוורקינג לנשים בתעשיית ההייטק שלרוב נחשבת יותר "גברית".

בסופו של יום, כאשר אנו לא נתבייש לשאול שאלות בנושאים פיננסיים, לדרוש את שמגיע לנו במקום עבודתנו ובכלל, לדבר על כסף, הפערים לאט לאט יצטמצמו.
אז למה אתן מחכות? היום זה היום המושלם להתחיל את השינוי.

מאמרים רלוונטיים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
דילוג לתוכן